CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 6 Oktober 2012

Phobia

Pernah tak nampak orang bertindak seperti tidak waras, pelik maksudnya ketakutan yang pelik sangat? Saya pernah. He.. :) Mungkin sayalah orangnnya, ketakutan pada ulat gonggok. "Eee.. tah apa-apa tah pzah ni tak ade benda lain ke yang nak ditakutkan, ulang gonggok..?" Mesti kawan-kawan fikir macam tu kalau tak maafkan saya. Sebenarnya bukan takut sangat padanya sampai tak boleh dekat. Cuma geli.. Eee.. geli sangat-sangat.. Sebab tu kalau mungkin yang kenal ulat gonggok oklah, kalau mungkin ada yang tak tahu nama ulat gonggok ni payah sikit sebab saya nak upload gambar ulat ni pun saya tak berani nak tengok. Teringat ni pun dah cukup buat saya rasa ngeri. Ok apa yang saya cerita ni kisah fobia saya. Fobia boleh diertikan sebagai tindakan tidak waras atau ketakutan yang berlebihan terhadap sesuatu objek, situasi, aktiviti atau manusia. Perkataan 'phobia' ini berasal dari perkataan Greek yang bermaksud takut. Ada 3 kategori utama iaitu, sosial (takut situasi-sosial), spesifik(padda objek tertentu) dan agora fobia(melintasi sesuatu tempat/situasi seolah-olah tak boleh melepasinya). kemuadian ada beberapa jenis fobia yang dikenal pasti iaitu,
1. Aichmophobia(benda tajam.
2.Atychiphobia(kegagalan).
3.Bibliophobia(buku).
4.Claustrophobia(ruang).
5.Cyberphobia(komputer).
6.Dentophobia(doktor gigi).
7.Entomophobia(serangga).
8.Gamophobia(perkahwinan).
9.Glossophobia(berucap depan oran).
10. Heliophobia(matahari).
11. Musophobia(tikus).
 Dekat sini saya nampak saya jenis fobia 1,2,7,9, dan mungkin pada ruang atau tempat sebab saya jenis yang fikir sangat negatifnya. Ok saya pernah fikir yang bangunan ni ni tak selamat, rumah ni tak selamat dan memandu(bertentangan) sebelah lori tak selamat. mungkin akan roboh ke bangunan ni mungkin akan kena hempap ke kereta ni dengan lori yang besar ni. Ye saya takut nak memandu kereta bila berhadapan dengan lori besar terutamnya bila diaorang lak yang bawa laju tak sedar diri padahal bukan ke masa ambil sekolah memandu penceramahnya ada cakap yang besar kena jaga yang kecil. Maksudnya pengguna paling kecil di jalan adalah perjalan kaki dan yang besar mungkin lori dan bas.

0 ulasan:

nuffnang

..